Scenariusz zajęcia z aktywności językowej i literackiej opracowany na podstawie podręcznika WSiP "Wesoła szkoła sześciolatka" Stanisławy Łukasik, Heleny Petkowicz, Stanisława Karaszewskiego. Wychowanie przedszkolne - grupa dzieci sześcioletnich.
TEMAT: „:Szumiał las, śpiewał las” - wprowadzenie wiersza J. Czechowicza „Jesień”.
CZAS TRWANIA: 30 m- 40 minut METODY: metoda przewodnia tekstu, metoda sytuacyjna, inscenizacja, słowna (wiersz, rozmowa), pokazowa (ilustracje, liście), czynna (Zadań stawianych do wykonania)
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna CELE: - dziecko rozpoznaje, nazywa i odtwarza odgłosy jesieni; - Dziecko potrafi właściwie zachować się podczas słuchania wiersza; - Dziecko potrafi wiernie odtworzyć treść wiersza; - Dziecko prawidłowo artykułuje głoski szumiące - Dziecko samodzielnie tworzy „muzykę jesieni” wykorzystując różnorodne środki;
MIEJSCE: sala zajęć
POMOCE DYDAKTYCZNE: 2 ilustracje przedstawiające las jesienią - „Polska Złota Jesień” i „Szaruga jesienna”, kolorowe jesienne liście (naturalne!), instrumenty muzyczne, folie, szary papier, kapsle, kapelusz „Pan Wiatr” ( kapelusz ze zwisającymi paskami krepy), utwór J. Czechowicza „Jesień”
BIBLIOGRAFIA: Helena Kruk „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu” WSiP Warszawa 1985 r. , str. 21
Jesień J. Czechowicz 1. Szumiał las, śpiewał las, gubił złote liście, świeciło się jasne słonko Chłodne a złociste... 2. Rano mgła w pole szła, wiatr ją rwał i ziębił; opadały ciężkie grona kalin i jarzębin... 3. Każdy zmierzch moczył deszcz, płakał, drżał na szybkach... i tak ładnie mówił tatuś: - Jesień gra na skrzypkach.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
Na gazetce prezentujemy dzieciom 2 ilustracje o tematyce „Jesień w lesie”. Jedna z ilustracji przedstawia piękną, słoneczną, „polską złota jesień”; druga natomiast „szarugę jesienna”. Na dywanie leżą porozrzucane jesienne liście zebrane poprzedniego dnia na spacerze. I. 1) Dzieci chodząc wolno po sali zbierają liście, nauczyciel recytuje wiersz. 2) Prosimy dzieci, aby usiadły i poruszały liśćmi, pobawiły się, podrzucały i dobrze wsłuchały się w ich szelest. Dzieci proponują sposoby naśladowania głosem szelestu liści. 3) Nauczyciel recytuje wiersz. Na zakończenie prosi, aby dzieci wybrały jedną z ilustracji; tą, która pasuje do niego. Prosi o uzasadnienie. Np. : jest słonko, jest kolorowo, gałęzie drzew na ilustracji „Szaruga” są pochylone (jest szaro, ponuro). II. 1) Nauczycielka recytuje, prosi dzieci, aby zapamiętały „trudne” słowa, takie, których nie rozumieją - pomaga je przypomnieć (np. „złoty liść, mgła, grona, skrzypce. Jeśli inne dzieci potrafią wyjaśnić te pojęcia, nauczycielka tylko porządkuje podane przez nie wiadomości). 2) Ćwiczenia prawidłowej wymowy słów (mgła, wiatr, deszcz, rwał, szumi, złociste, moczył, szła, ciężkie, zmierzch). Dzieci pojedynczo i w grupie powtarzają poszczególne słowa wolno i wyraźnie; można przeciągać niektóre głoski, sztucznie akcentować, aby zwrócić uwagę na trudności. 3) Pytanie do dzieci: Nauczycielka: Jak możemy głosem naśladować szum wiatru? Dzieci: Nauczycielka: Jak możemy głosem naśladować szelest liści Dzieci: Nauczycielka: Jak możemy głosem naśladować padający deszcz Dzieci: Nauczycielka: Jak możemy głosem naśladować śpiew lasu Dzieci: Nauczycielka: A w inny sposób? (wykorzystanie naturalnych efektów akustycznych: tupanie, klaskanie, pukanie. 4) Dzieci chodzą po sali, podrzucają liście, półgłosem naśladują ich odgłosy. Nauczycielka recytuje. 5) Dzieci powtarzają za nauczycielką poszczególne wersy utworu. 6) Nauczycielka mówi początek wersu, dzieci dokańczają, np. N: Szumiał las, śpiewał .... Dz: las; N; Gubił złote... Dz: liście...... 7) Zabawa „Wiatr i drzewa” Dzieci stoją w rozsypane - „drzewo”. Jedno dziecko - „Pan Wiatr” wkłada kapelusz; chodzi, biega pomiędzy drzewami. Dziecko, które dotknie Pan Wiatr wyciąga ręce w górę i porusza się tak, jak drzewo na wietrze (można zmienić dziecko, które jest wiatrem i zabawę powtórzyć). 8) Dzieci siadają do stolików. Zadanie 1 i 2 str. 32 w książce. Przygotowanie do pisania - dzieci kreślą pnie i kontury drzew po śladzie. 9) Dzieci wracają na dywan. Oglądają liście, omawiają barwy. Wybierają te, które przypominają złoto. 10) Dzieci układają bukiety z liści, nauczycielka recytuje. 11) Rytmiczne wybrzmiewanie i wyklaskiwanie z podziałem na sylaby. N: las Dz: las N: listek Dz: lis – tek N: słonko Dz: słon-ko N: kalina Dz: ka-li-na N: jarzębina Dz: ja-rzę-bi-na Dzieci układają tyle liści, ile sylab jest w wyrazie. 12) Wspólna recytacja wiersza. II. 1) Podział na 2 grupy. Jedna grupa recytuje wiersz, druga - tworzy „muzykę jesieni” - wykorzystują wg wyboru naturalne efekty akustyczne (tupanie, pukanie itp.), instrumenty muzyczne (tamburyna, bębenek, cymbałki, małe talerze), elementy zastępcze (folia, szary papier itp.) propozycje dzieci. Następuje zmiana ról. 2) Indywidualna recytacja wiersza przez chętne dzieci.
Beata Tomczak |